درمان هموروئید در منزل

بهترین درمان خانگی بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری های دردناکی است که می تواند زندگی افراد مبتلا را مختل کند و محدودیت هایی در انجام کامل وظایف فرد به وجود آورد. عوامل مختلفی مانند سابقه خانوادگی، یبوست، رژیم غذایی کم فیبر، عدم فعالیت بدنی، بارداری، نشستن یا ایستادن طولانی مدت در بروز آن نقش دارند. روش های پزشکی و غیر پزشکی متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد، اما خوشبختانه درمان خانگی بواسیر با رعایت برخی نکات ساده امکان پذیر است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های درمان بواسیر در خانه بپردازیم، لذا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درمان بواسیر در خانه

درمان هموروئید یا بواسیر در خانه ممکن است؟

درمان خانگی هموروئید یا بواسیر هم می‌تواند در کاهش علائم هموروئید یا بواسیر بسیار موثر باشد. در صورتی که علائم خفیف باشند، درمان خانگی ممکن است کمک کننده باشد. اما همانطور که اشاره شد الزامی است که قبل از هر اقدامی ابتدا به پزشک مراجعه کرده و توصیه‌های او را در نظر داشته باشید و در صورت عدم بهبود یا تشدید علائم، به دنبال درمان جدی‌تر از جمله جراحی بواسیر با لیزر باشید.

22 روش درمان خانگی هموروئید

22 روش درمان خانگی هموروئید

۱- استفاده از محلول آب و نمک

آب گرمی که مقدار مناسبی نمک در آن حل شده است، می‌تواند به تسکین درد و التهاب هموروئید کمک کند. محلول آب نمک را آماده کرده و بیست دقیقه داخل آن بنشینید تا آب و نمک با منطقه هدف برای مدتی در تماس باشد.

  1. نمک را به آب گرم اضافه کنید و 10 تا 20 دقیقه در آن بنشینید.
  2. با استفاده از دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم و دو قاشق غذاخوری گلیسیرین، یک مخلوط خانگی برای درمان بواسیر درست کنید. سپس، آن را روی یک تکه گاز استریل گذاشته و مستقیماً به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. در این روش نباید زخمی در ناحیه مقعد وجود داشته باشد.

۲- مصرف بیشتر فیبر

افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل می‌تواند در تسهیل حرکت روده و جلوگیری از تشدید هموروئید مؤثر باشد.

۳- استفاده از کرم‌ها، ژل‌ها و پمادها

ژل ها و پماد آنتی هموروئید تاثیر بسزایی در درمان و یا کاهش علائم آزاردهنده این بیماری دارند. استفاده از کرم‌ها و پمادهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک موضعی می‌تواند به کاهش التهاب و خارش هموروئید کمک کند.

۴- محلول سرکه سیب و آب

مقدار سه قاشق سرکه سیب را داخل مقدار مناسب آب گرم بریزید و مدت ۱۵ دقیقه داخل آن بشینید تا درد و احساس تورم کاهش پیدا کند.البته برای درمان بواسیر توصیه نمی شود سرکه سیب را مستقیماً روی هموروئید قرار دهید، زیرا می تواند باعث تحریک و التهاب در آنها شود. به عنوان روشی مطمئن تر برای درمان خانگی بواسیر با سرکه، دو فنجان از آن را به یک لگن آب گرم اضافه کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه داخل آن بنشینید.

۵- کمپرس گرم

قرار دادن کیسه نمک گرم شده یا آجر گرم بعنوان کمپرس گرم در نزدیکی منطقه مبتلا به هموروئید می‌تواند خونرسانی را بهبود بخشد و درد را کاهش دهد.

۶- مصرف مربا و میوه های خشک

مصرف مربا و میوه‌های خشک مانند انگور، رویال جلی و آلو بهبود گردش خون در منطقه مبتلا به هموروئید را تسریع کرده و با روان کردن مدفوع علائم بیمار را کاهش می‌دهد.

برای مشاوره و رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۶۴۴۴۶۵۷۸ در ارتباط باشید

۷- استفاده از روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای به عنوان یک ضد قارچ و ضد التهاب موضعی می‌تواند به تسکین درد و التهاب هموروئید کمک کند. روغن را روی منطقه مبتلا قرار دهید و از هرگونه فشار و مالش خودداری کنید.

۸- کنترل ترشحات خارج شده

در صورت وجود ترشح از محل هموروئید، استفاده از محصولات ضد التهابی می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. این محصولات به طور معمول در داروخانه‌ها در دسترس هستند و دکتر داروخانه شما را در این زمینه راهنمای خواهد کرد

۹- استفاده از شستشوی سرد

شستشوی منطقه مبتلا به هموروئید با آب سرد می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. حمام آب سرد بگیرید و برای شستشو از صابون بی رنگ و بو استفاده کنید و منطقه را به آرامی خشک کنید.

۱۰- استفاده از عصاره آلوئه ورا

عصاره آلوئه ورا خواص ضد التهابی و خنثی کننده آفتاب سوختگی دارد. می‌توانید عصاره آلوئه ورا را مستقیماً روی ناحیه مبتلا به هموروئید استفاده کنید تا التهاب و خارش را کاهش دهد.

۱۱- شیاف آنتی هموروئید

شیاف‌های آنتی هموروئید نوعی دارو هستند که به صورت موضعی وارد مقعد  می‌شوند و به درمان هموروئید کمک می‌کنند. این شیاف‌ها معمولاً حاوی موادی هستند که به کاهش التهاب، تسکین درد و خارش مرتبط با هموروئید کمک می‌کنند و علئم را بهبود می بخشند .

۱۲- استفاده از بستر سرد

علاوه بر حمام آب سرد، قرار دادن یک بستر سرد مانند پک یخ در روی هموروئید می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.

۱۳- تغییر در رژیم غذایی

مصرف آب بیشتر، جلوگیری از مصرف غذاهای چرب و نمکی، و افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند حبوبات، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند در بهبود علائم هموروئید موثر باشد. پیشنهاد می‌شود برای گرفتن رژیم غذایی مناسب با پزشک متخصص هموروئید مشورت کنید.

۱۴- راهکارهای کنترلی هنگام خواب

یک تکه پنبه را در آب بخیسانید و روی منطقه مبتلا قرار دهید. این حرکت می‌تواند به تسکین درد و خارش هموروئید هنگام خواب کمک کند.

۱۵- رعایت بهداشت شخصی

رعایت اصول بهداشت شخصی شامل تمیزی دقیق منطقه مبتلا، استفاده از حوله‌های نرم و شست و شو و خشک کردن کامل دست قبل از لمس ناحیه مبتلا ضروری است. این کارها می‌تواند از تحریک و تشدید علائم هموروئید جلوگیری کند.

۱۶- اجتناب از فشار طولانی مدت

ماندن در حالت نشسته یا ایستاده برای مدت طولانی، حمل و نقل اشیا سنگین  ممکن است فشار زیادی روی منطقه کف لگن و هموروئیدها  وارد کند. تلاش کنید این فشارها را کاهش دهید و استراحت کافی داشته باشی

۱۷- درمان هموروئید با یخ

یکی از اولین نکاتی که برای درمان بواسیر خارجی در خانه توصیه می شود، استفاده از یخ است. یخ درمانی می تواند به انقباض عروق خونی وکاهش تورم و التهاب کمک کند. همچنین، یخ می تواند درد ناشی از این بیماری را به سرعت تسکین و درمان کند.
برای درمان خانگی بواسیر با یخ، توصیه می شود کیسه یخ یا تکه یخ نیمه ذوب شده را در یک پارچه تمیز بپیچید. سپس، آن را به مدت 15 دقیقه مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، مشروط بر اینکه این کار را چند بار در روز انجام دهید تا علائم و درد ناشی از هموروئید فروکش کند.

۱۸- درمان بواسیر با آب گرم

از دیگر روش های موثر برای درمان بواسیر در خانه می توان به کمپرس آب گرم اشاره کرد. اغلب توصیه می شود به عنوان یکی از روش های درمان خانگی بواسیر، 15 تا 20 دقیقه در وان یا لگن آب گرم بنشینید. این کار می تواند التهاب، تورم و خارش در ناحیه را کاهش دهد. علاوه بر این، آب گرم به شل کردن عضلات ناحیه مقعد کمک می کند. به منظور افزایش اثربخشی این روش برای درمان بواسیر در خانه، توصیه می شود:

  • این فرآیند را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید و پس از هر فرآیند مدفوع کنید.
  • از افزودن صابون به آب گرم خودداری کنید.
  • بعد از حمام با یک حوله، آن ناحیه را به آرامی خشک کنید.
درمان بواسیر با سرکه سیب

۱۹- درمان بواسیر با چای کیسه ای

چای یک قابض طبیعی است که اثر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین به کاهش بسیاری از علائم مرتبط با بواسیر از جمله تورم کمک می کند. برای درمان، چای سیاه کیسه ای را در آب داغ مرطوب قرار دهید و سپس از آب خارج کنید. پس مدتی که خنک شد و در حالی که مرطوب و گرم است، به مدت ده دقیقه روی رگ های متورم قرار دهید. توصیه می شود برای اثر بخشی، این روش را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

۲۰- درمان بواسیر با روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است و عمدتاً برای درمان بواسیر خارجی در خانه استفاده می شود. روغن زیتون می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از هموروئید کمک کند. روش درمان خانگی بواسیر با استفاده از روغن زیتون، به شرح زیر است:

  1. با هدف درمان یبوست، عامل اصلی بواسیر می توانید روزانه یک قاشق غداخوری روغن زیتون میل کنید.
  2. با هدف درمان خانگی بواسیر خارجی، ۲ تا ۳ بار در روز کمی روغن زیتون گرم روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
درمان بواسیر با روغن گیاهی

۲۱- درمان بواسیر با روغن های طبیعی گیاهی

اگرچه درمان بواسیر در خانه با روغن زیتون بسیار موثر واقع می شود، اما روغن های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها برای درمان بواسیر داخلی یا درمان بواسیر خارجی در خانه استفاده کرد، از جمله:

  • روغن نارگیل
  • روغن درخت چای
  • روغن نعناع
  • روغن سیاه دانه
  • روغن شاه بلوط
  • روغن دارچین
  • روغن گل میخک

۲۲- درمان بواسیر با گیاهان دارویی

درمان بواسیر با گیاهان دارویی موثر است، زیرا گیاهان معمولاً دارای موادی هستند که علائم تورم، درد و خارش را تسکین می دهند. مهمترین گیاهان دارویی که برای درمان بواسیر در خانه استفاده می شوند، عبارتند از:

  • ژل آلوئه ورا
  • سیر
  • چای سبز
  • گل بابونه
  • شاه بلوط

نکات کلیدی برای درمان خانگی بواسیر

علاوه بر روش های درمان بواسیر در خانه که ذکر شد، برخی نکات ساده وجود دارد که می تواند به کاهش یا پیشگیری از علائم هموروئید کمک کند که عبارتند از:

  • حتما غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید .
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • حتما به طور منظم ورزش کنید.
  • مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کنید.
  • لباس نخی گشاد بپوشید.
  • از خاراندن ناحیه مقعد خودداری کنید.
  • از تلاش برای اجابت مزاج برای مدت طولانی یا زور زدن خودداری کنید.
  • به طور منظم به توالت بروید، چند دقیقه در آنجا بمانید و حتی موفق به دفع نشدید از دستشویی خارج شوید.

بهترین دارو برای درمان بواسیر یا هموروئید

درمان هموروئید یا بواسیر متناسب با شدت علائم و نوع بواسیر متفاوت خواهد بود. در صورتی که علائم بیمار خفیف باشد، عموما از درمان خانگی و تغییرات در سبک زندگی می‌توانید برای درمان هموروئید استفاده کنید. اما در صورتی که علائم شما شدیدتر باشد، نیاز به درمان دارویی یا حتی روش‌های جراحی هموروئید خواهید داشت و باید در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید.

✍️ بیشتر بدانید: عوارض عدم درمان بواسیر هموروئید

هموروئید یا بواسیر می‌تواند به صورت خودبخود بهبود می‌یابد؟

بله، در برخی موارد هموروئید یا بواسیر می‌تواند به صورت خودبخود بهبود یابد. اما باید توجه داشت که این موضوع بستگی به شدت علائم، نوع هموروئید و عوامل دیگری دارد. درمراحل اولیه بیماری که خونریزی  و تورم خفیف وجود دارد ، ممکن است با تغییرات سبک زندگی و روش‌های خانگی بهبود یابد. در سطح بعدی اگر علائم هموروئید شدید‌تر باشد و درمان های خانگی پاسخگو آ‌ن‌ها نباشد لازم است حتما به پزشک متخصص هموروئید مراجعه کنید.

اهمیت مراجعه به متخصص جراحی عمومی برای درمان هموروئید

مراجعه به پزشک متخصص برای درمان هموروئید یا بواسیر بسیار مهم است. درمان هموروئید یا بواسیر نیازمند تشخیص صحیح و بررسی دقیق است که تنها متخصص جراحی عمومی می‌تواند آن را انجام دهد. حتی اگر قصد دارید حتما با درمان خانگی بیماری خود را کنترل کنید، حتما با متخصص مشاوره کنید تا با توجه به علائم و وضعیت جسمانی شما، بهترین درمان خانگی هموروئید را پیشنهاد دهد.

و در نهایت..

راه های زیادی برای درمان خانگی هموروئید وجود دارد که اگر شدت هموروئید خفیف باشد، فرد می تواند به آنها متوسل شود. با این حال، همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از روش ها و دستور العمل های درمان بواسیر در خانه، به ویژه بواسیر در بارداری یا تشدید علائم به متخصص جراحی عمومی مراجعه نمایید. برای شناخت بهترین متخصص هموروئید خانم غرب تهران کلیک کنید. توجه داشته باشید که درمان های خانگی بواسیر تنها برای پیشگیری و تسکین علائم خفیف موثر خواهد بود.

*~ سوالات متداول درباره درمان خانگی بواسیر یا هموروئید ~*

۱. تاثیر استفاده از کرم‌ها و پمادها در درمان خانگی بواسیر چقدر است؟

برخی کرم‌ها و پمادها می‌توانند در کاهش علائم بواسیر بصورت کوتاه مدت موثر باشند. اما باید توجه داشت که استفاده از آنها به تنهایی نمی‌تواند بواسیر را بهبود بخشد و نیاز به بررسی و مشاوره پزشکی دارد.

۲. آیا استفاده از دستمال مرطوب و خنک برای تسکین علائم بواسیر مفید است؟

بله، استفاده از دستمال مرطوب و خنک می‌تواند در تسکین علائم ناشی از بواسیر مفید باشد. این روش می‌تواند خارش و التهاب را کاهش دهد. اما دستمال باید نرم باشد .

۴. آیا تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند‌ به درمان بواسیر کمک کند؟

بله، تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند در درمان بواسیر کمک کند. رژیم غذایی حاوی فیبر بالا مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و مواد غذایی حاوی فیبر می‌تواند باعث تسهیل گذر مدفوع شود و موجب تخفیف فشار روی منطقه بواسیر شود. همچنین، مصرف آب کافی نیز برای ایجاد مدفوع نرم ودفع آسانتر مفید است.

۵. نشستن در آب سرد و گرم چه تاثیری بر تسکین علائم و درمان بواسیر خواهد داشت؟

استفاده ازلگن آب سرد و گرم می‌تواند به تسکین علائم بواسیر کمک کند. آب سرد می‌تواند التهاب را کاهش دهد و حمام گرم می‌تواند به تسکین تورم و درد بعد لیزر هموروئید کمک کند. اما باید به توصیه پزشک خود عمل کنید و از دمای مناسب و مدت زمان استفاده درست , اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط