مراقبت های بعد از لیفت سینه

مراقبت های بعد از لیفت سینه

مراقبت های بعد از لیفت سینه یکی از عوامل مهم در روند بهبودی و دستیابی به نتیجه ایده آل است. اگر چه تبحر جراح نقش بسزایی در نتیجه جراحی دارد، اما رعایت دستورالعمل های پزشک پس از جراحی نیز حائز اهمیت است. برای اینکه دوره نقاهت پس از جراحی لیفت سینه سریع و راحت باشد، باید توصیه های پزشک خود را دنبال کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه بپردازیم، لذا تا انتها همراه ما باشید.

دوره نقاهت لیفت سینه چقدر طول می کشد؟

اگرچه روند بهبودی پس از جراحی لیفت سینه در روزهای اول کمی دشوار است، اما به طور کلی مدت زمان بهبودی و بازگشت به زندگی عادی سریع رخ می دهد. پس از جراحی لیفت سینه، می توانید از روز سوم به فعالیت عادی زندگی خود بازگردید و بعد از 10 روز فعالیت اجتماعی خود را آغاز کنید. اگرچه ممکن است بعد از لیفت سینه کمی فشار یا درد را روی سینه احساس کنید، اما با رعایت مراقبت های بعد از عمل، این مشکل برطرف می شود.

مراقبت های بعد از لیفت سینه

از مهمترین نکاتی که بعد از عمل لیفت سینه باید رعایت شود، عبارتند از:

  • از انجام کارهای سنگین که می تواند فشار خون شما را در روزهای اول افزایش دهد، به طور جدی خودداری کنید.
  • در 48 ساعت اول بعد از عمل شخصی را برای کمک در کنار خود داشته باشید.
  • ممکن است برای مدتی در ناحیه قفسه سینه احساس سفتی و درد داشته باشید، بنابراین مصرف مسکن درد شما را تسکین می دهد.
  • دوش گرفتن بعد از چند روز بی خطر است اما حداقل به مدت چند هفته از رفتن به استخر، جکوزی و دریا اجتناب کنید.
  • توصیه می شود روزی یک بار پانسمان را تعویض کنید، اما به روی زخم خود دست نزنید.
  • در روزهای اول، برای جلوگیری از لخته شدن خون، باید پیاده روی را به صورت روزانه انجام دهید.
  • در سه روز اول نمی توانید با هواپیما سفر کنید، اما بعد از آن سفر امن خواهد بود.
  • اجسام سنگین تر از دو و نیم کیلوگرم را بلند نکنید و از خم شدن بیش از حد خودداری کنید.
  • به پشت دراز بکشید و هرگز روی شکم نخوابید. خوابیدن به پهلو برای مدت کوتاهی بی خطر است و تکیه گاه شما باید بالاتر از بدنتان باشد.

هفته اول بعد از جراحی لیفت سینه

بلافاصله پس از جراحی لیفت سینه به دلیل داروهای مسکن دردی احساس نمی کنید. بین 6 تا 12 ساعت پس از جراحی می توانید با اجازه پزشک از بیمارستان ترخیص شوید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد 1 شب در بیمارستان بمانید.

ممکن است احساس تنش، فشار و پری در سینه وجود داشته باشد که 6 تا 8 ساعت پس از جراحی لیفت سینه شروع می شود. استفاده منظم از مسکن های تجویز شده توسط پزشک درد شما را تسکین می دهد.

در دو روز اول جراحی لیفت سینه، ممکن است درجات مختلفی از درد وجود داشته باشد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این دردها را می توان با داروهای تجویز شده توسط پزشک کاهش داد. درد از روز سوم کاهش می یابد و بعد از 5 تا 7 روز بهبود می یابد ولی در کل اکثر بیماران عمل شده اظهار میکنند که بعد از این عمل درد کمی را احساس کرده اند.

در تمام جراحی های لیفت سینه در دو روز اول تورم ایجاد می شود که در افراد مختلف متفاوت است. این تورم ها از روز سوم شروع به فروکش می کنند.

برداشتن پانسمان بعد از لیفت سینه

به طورکلی، پانسمان در روز چهارم یا پنجم جراحی لیفت سینه برداشته می شود. این دوره ممکن است بسته به ترجیح پزشک که جراحی شما را انجام می دهد متفاوت باشد. مراقبت از پانسمان اهمیت بسزایی دارد تا از بروز خطرات و عوارض لیفت سینه مانند عفونت جلوگیری شود. برای کاهش ایجاد عفونت بعد از عمل توصیه می شود از خیس شدن پانسمان جلوگیری کرده و آن را به طور منظم تعویض کنید.

به هنگام برداشتن پانسمان ممکن است در اطراف سینه تورم و کبودی وجود داشته باشد. اما فراموش نکنید که این عوارض موقتی است و پس از رعایت مراقبت های بعد از لیفت سینه و طی شدن دوره نقاهت به طور کامل آن ها از بین می روند.

از هفته پنجم بعد ازعمل که زخم پوست بسته شده و بهبود می یابد، کرم های ترمیم کننده زخم توصیه می شود. شما باید پمادهای ترمیمی را به طور منظم صبح و عصر حداقل به مدت 3 ماه روی جای زخم خود بزنید. استفاده منظم از این پمادها حداقل به مدت 3 ماه، به بهبود روند جراحی لیفت سینه کمک می کند به گونه ای که جای زخم روی پوست کم می شود.

استفاده از سوتین طبی بعد از لیفت سینه

پس از جراحی لیفت سینه، ممکن است پزشک از شما بخواهد از سوتین طبی مخصوص بعد از عمل استفاده کنید. مهم است که این سوتین ها را طبق توصیه پزشک خود بپوشید تا روند بهبودی جراحی لیفت سینه شما به خوبی پیش برود. به طور معمول پوشیدن این سوتین ها به مدت حداقل 1 تا 2 ماه توصیه می شود.

سوتین های طبی مطابق با ساختار و آناتومی سینه و سازگار با ارگونومی بدن انسان پس از جراحی لیفت سینه طراحی شده اند. الیاف بافته شده مخصوص سوتین های طبی از سینه ها در هنگام حرکات بازو و بدن حمایت می کنند.

استحمام بعد از جراحی لیفت سینه

در روز پنجم پس از برداشتن پانسمان سینه، در صورت اجازه پزشک می توانید دوش بگیرید و حمام کنید. پس از جراحی لیفت سینه، تا دو هفته طول می کشد تا زخم پوست به طور کامل بهبود یابد. پس از جراحی لیفت سینه به دلیل خطر عفونت باید از شنا در دریا یا استخر اجتناب کنید. شنا در دریا و استخر پس از بهبود کامل زخم پوستی مجاز است. این دوره ممکن است بین افراد بسته به سرعت بهبود زخم متفاوت باشد. علاوه بر شنا، توصیه می شود به مدت شش ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کرده وبرای آفتاب گرفتن از پزشک خود اجازه بگیرید.

بازگشت به فعالیت های روزمره بعد از لیفت سینه

زمان بازگشت به فعالیت های عادی پس از لیفت سینه در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا روند بازگشت به شرح زیر است:

  • در روز اول پس از عمل لیفت سینه توصیه می شود در رختخواب استراحت نسبی کنید. در روز دوم پس از جراحی لیفت سینه می توانید پیاده روی های سبک داشته باشید.
  • در روز دوم پس از جراحی لیفت سینه می توانید به فعالیت های روزمره خود که خیلی خسته کننده نیستند، بازگردید.
  • در روز سوم جراحی لیفت سینه، می توان فعالیت های اجتماعی بیرونی مانند پیاده روی کوتاه و بدون خستگی را آغاز کرد.
  • در روز چهارم جراحی لیفت سینه، برای معاینه به مطب دکتر خود می روید. روز پنجم جراحی لیفت سینه پانسمان برداشته می شود.

چه زمانی می توانم بعد از لیفت سینه شروع به کار کنم؟

معمولا توصیه می شود یک هفته در منزل استراحت کرده و پس از تایید پزشک به محل کار خود باز گردید. البته زنانی که کارهای اداری کوتاه مدت داشته و نیازی به تلاش فیزیکی بیش از حد ندارد، می توانند بعد از ۵ روز فعالیت کاری خود را شروع کنند.

شروع ورزش بعد از لیفت سینه

زنانی که تحت عمل لیفت سینه قرار گرفته اند، می توانند از هفته اول لیفت سینه ، پیاده روی داشته باشند. از هفته دوم جراحی لیفت سینه می توانند پیاده روی آزاد انجام دهند.

تا دو ماه از بالا بردن دستها پرهیز کنید و از انجام ورزشهای بالا تنه و پرشی تا ۴ ماه خودداری کنید. در کل بازگشت به باشگاه و فعالیتهای روتین ورزشی پس از ۴ ماه امکانپذیر میباشد .

توصیه پایانی

اگر چه انتخاب جراح باتجربه تضمین کننده موفقیت این عمل جراحی است، اما رعایت مراقبت های بعد از عمل نیز حائز اهمیت است. عدم رعایت دستورالعمل های پزشک می تواند احتمال بروز عوارض جدی مانند عفونت را افزایش دهد. لذا بعد از عمل لیفت سینه توصیه های پزشک را جدی گرفته و با دقت انجام دهید. اگر علائمی مانند گرما، قرمزی یا تب شدید را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط