هموروئید داخلی

بواسیر داخلی؛ علل، علائم و درمان

هموروئید یا بواسیر یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارشی است به دو شکل داخلی و خارجی رخ می دهد .علائم و نشانه های این دو نوع هموروئید با یکدیگر متفاوت هستند و روش های درمانی مختلفی نیز دارند. بعلت تورم وریدهای خونی در قسمت بالای مقعد در انتهای راست روده، هموروئید داخلی بوجود می آید. به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و راه های درمان بواسیر داخلی تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

هموروئید داخلی چیست؟

بواسیر یا هموروئید داخلی یک توده متورم حاوی رگ های خونی است که بالای مقعد ایجاد می شود. بواسیر داخلی در داخل روده ایجاد و از بیرون قابل مشاهده نیست. خونریزی رکتوم اولین علامت هموروئید داخلی است، اما معمولاً درد ایجاد نمی کند. خونریزی بدون درد شایع ترین علامت هموروئید داخلی میباشد.

هموروئید داخلی

درجه بندی بواسیر داخلی

بر اساس علائم و شدت بیماری این نوع از بواسیر به 4 درجه یا مرحله تقسیم می شود که عبارتند از:

• هموروئید داخلی درجه 1: بواسیر داخل کانال مقعد قرار دارد.
  • هموروئید داخلی درجه 2: هموروئید به هنگام دفع بیرون زده و خودبخود به داخل باز می گردد.
  • هموروئید داخلی درجه 3: بواسیر بزرگ و آویزان هنگام دفع بیرون زده و با فشار دست به داخل برمی گردد.
  • هموروئید داخلی درجه 4: بواسیر به قدری بزرگ است که همیشه بیرون زده و با فشار دست نیز به کانال باز نمی گردد.

علت ایجاد بواسیر داخلی

به طورکلی، احتمال بروز انواع هموروئید در اغلب افراد، به ویژه در سنین بالا وجود دارد و از مهمترین دلایل بروز هموروئید داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نشستن طولانی مدت در دستشویی جهت خروج مدفوع
  • فشار زیاد بر عضلات بدن مانند حمل وسایل بسیار سنگین
  • چاقی و اضافه وزن
  • یبوست یا اسهال مزمن
  • رژیم غذایی با فیبر پایین
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی

احساس درد از علائم شایع بواسیر داخلی نیست اما در صورت بروز عوارض درد ایجاد میشود.

اما علائم دیگری که ممکن است با هموروئید داخلی همراه باشد شامل موارد زیر است:

• وجود خون در مدفوع یا روی دستمال توالت
  • بیرون زدگی به هنگام اجابت مزاج که به داخل باز می گردد
  • درد در صورتی که هموروئید داخلی از محل اصلی خود از مقعد خارج و گیرافتاده و ورم کند.
  • ترشح بلغم پس از دفع مدفوع
  • احساس پری و فشاردر داخل مقعد

روش های درمان هموروئید داخلی

گزینه های پزشکی زیادی بر ای درمان بواسیر داخلی وجود دارد، اما روش درمان به وضعیت و شدت بواسیر بستگی دار د. درمان بواسیر داخلی معمو لاً با روش های خانگی و طبیعی شروع می شود، مخصوصاً در مواردی که بیماری در مراحل اولیه باشد.

درمان هموروئید داخلی

درمان هموروئید داخلی با دارو

برای تسکین علائم بواسیر داخلی از داروها استفاده می شود و این داروها شامل موارد زیر است:

1. داروهای ملین که برا ی افزایش حجم مدفوع یا شل شدن و یا افزایش حرکات روده استفاده می شود تا عبور آن از راست روده و مقعد آسان تر گردد.
  2. شیاف ها و کرم های مخصوص هموروئید داخلی حاوی استروئیدهای کم دوز مانند هیدروکورتیزون برای کاهش التهاب استفاده میشود.
  3. کرم و شیاف برای درمان بواسیر داخلی که حاوی یک بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین برای تسکین درد است.
  4. کرم درمان بواسیر داخلی حاوی اکسید روی که به کاهش سوزش و خارش کمک می کند.

تکنیک های درمان هموروئید داخلی بدون جراحی

تعدادی از روش های پزشکی وجود دارد که به از بین بردن هموروئید داخلی بدون جراحی کمک می کند، از جمله:

• اسکلروتراپی: تزریق نوعی ماده به عروق بواسیر است که به کوچک شدن آن کمک می کند.
  • بستن بواسیر با حلقه کشی: هموروئید داخلی درجه 1 و 2 را با نوارهای لاستیکی می بندند تا جریان خون به بواسیر قطع شده و از بین برود.
  • نور مادون قرمز: از این روش برای کوچک کردن اندازه هموروئید خونریزی دهنده درجه 1 تا 3 استفاده می شود.
  • لیزر دایود: از لیزر دایود برای کوچک کردن اندازه هموروئید با تمام درجات استفاده می شود و زخم ایجاد نمی کند.
  • لیزر co2: از این لیزر برای برداشتن بواسیر و زائده ها استفاده می شو د. این روش نسبت به عمل سنتی با چاقو ناراحتی کمتری بعد از عمل ایجاد کرده و دوره نقاهت کمتری دارد.
  • جراحی با استاپلر: در این روش چند هموروئید داخلی همزمان با دستگاه برداشته می شوند.

درمان جراحی هموروئید داخلی

اگر اقدامات قبلی به درمان هموروئید داخلی درجه دو و سه کمکی نکرد و یا اگر هموروئید داخلی درجه چهار بود، جراح برای برداشتن بواسیر متورم به جراحی هموروئیدکتومی متوسل می شود.

عوارض هموروئید داخلی

مهمترین عارضه کم خونی ناشی از خونریزی مکرر میباشد عارضه مهم دیگر گیرافتادن هموروئید داخلی در بیرون حلقه عضلانی مقعد و لخته شدن خون در داخل آن و تورم شدید است که اگر مشکل سریع برطرف نشود بافت نکروز شده و مشکل جدی ایجاد میشود عارضه دیگر پیشرفت بیماری و پیچیده شدن وضعیت در صورت وجود چند عدد بواسیر همزمان است که درمان را مشکل میکند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

در صورت مشاهده شروع علائم بواسیر داخلی به ویژه وجود خون در مدفوع و یا در صورت ابتلا به بواسیر و عدم بهبودی با دارو باید به جراح مراجعه کرد.

مراجعه به پزشک متخصص جراحی در هنگام وجود خون در مدفوع بسیار مهم است، زیرا خون ممکن است به دلایل مختلف و مشکلات سلامتی ایجاد شود، به خصوص اگر با تغییر در الگوی مدفوع یا رنگ و بافت مدفوع همراه باشد. در صورت مشاهده مقدار زیادی خون همراه با مدفوع، باید فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید، به خصوص اگر همراه با سرگیجه، ضعف یا غش باشد.

بواسیر داخلی یکی از انواع هموروئیدهای ایجاد شده در داخل راست روده است که قابل مشاهده نیست. این نوع از بواسیر به ندرت باعث ناراحتی می شوند، اما زور زدن یا تحریک در هنگام دفع مدفوع می تواند باعث خونریزی بدون درد در هنگام اجابت مزاج گردد. روش های درمانی مختلفی برای رهایی از این مشکل وجود دارد که باتوجه به درجه بیماری به کار گرفته می شود.

جراحی هموروئید با لیزر یکی از روشهای پیشرفته برای درمان انواع بواسیر داخلی و خارجی است. در پایان توصیه می شود در صورت مشاهده علائم بواسیر داخلی به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید زیرا عدم درمان می تواند مشکلات شدیدتری را ایجاد کند.