مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر - دکتر بتول طاهری

مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر

مراقبت‌های بعد از عمل هموروئید با لیزر از مهمترین نکاتی است که باید بعد از عمل به شدت به آن توجه شود. اگر این دوره به درستی پشت سر گذاشته نشود، ممکن است طول دوره نقاهت شما زیاد شود و حتی امکان دارد نتیجه عمل شما هم تحت تاثیر قرار بگیرد. دوره نقاهت جراحی هموروئید به سه دوره هفته اول وهفته دوم وبعد از آن تقسیم می‌شود که مراقبت‌های مربوط به هر دوره باید به خوبی انجام شود. پس از اتمام این دوره ها نیز شما باید تا مدت طولانی یک سری نکات را رعایت کنید. در ادامه این مقاله از سایت دکتر بتول طاهری تمامی نکات مهم مربوط به این دوره‌ها به شما گفته خواهد شد.

بهبودی بعد از جراحی هموروئید چقدر طول می‌کشد؟

دوره نقاهت درمان هموروئید با لیزر نسبت به روش سنتی کوتاه‌تر است و چون در بعضی مواقع این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود، دوره نقاهت زیادی ندارد. دوره نقاهت جراحی هموروئید در اکثر افراد از دو هفته تا چهار هفته طول می‌کشد. ممکن است این دوره در برخی افراد چند روز متغیر باشد. در دو هفته اول ممکن است شدت درد کمی زیادتر باشد و در دو هفته بعدی از شدت درد کم کم کاسته می‌شود و بدن فرد به سمت بهبودی می‌رود. به این نکته هم توجه کنید دوره نقاهت شما به مهارت پزشکی که جراحی را انجام داده است و یا به شدت بواسیر هم بستگی دارد و و تحت تاثیر این موارد دوره نقاهت در شما می‌تواند چند روزی طولانی شود.

✍️ بیشتر بدانید: لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی؟

مراقبت های اولیه بعد از عمل هموروئید با لیزر

یک سری مراقبت‌ها وجود دارد که شما باید بعد از عمل سرپایی هموروئید به روش سنتی یا با لیزر به درستی آن‌ها را انجام دهید تا بتوانید دوره نقاهت خود را به صورت طبیعی طی کنید. رژیم غذایی درست، استفاده از داروهای تجویز شده به صورت مرتب، مراقبت از فعالیت‌های بعد از عمل همگی نکاتی هستند که شما باید تحت نظر پزشک خود نکات مربوط به آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه نکات مراقبتی مربوط به دوره‌های مراقبتی عمل هموروئید به صورت مفصل به شما گفته می‌شود.

هفته اول بعد از لیزر هموروئید

هفته اول حساس‌ترین دوره نقاهت هموروئید خواهد بود. در هفته اول فعالیت‌های شما به شدت باید تحت کنترل باشد. موقع نشستن و بلند شدن مراقب باشید به ناحیه مقعد فشار وارد نشود. از بلند کردن اجسام سنگین به شدت خودداری کنید. همچنین سعی کنید روسی سطح سفت ننشینید. در هفته اول رژیم غذایی هم به شدت مهم است حتما در این باره با پزشک مشورت کرده و یک برنامه غذایی مناسب تحویل بگیرید.

هفته دوم بعد از عمل هموروئید

در هفته دوم دوره نقاهت سعی کنید پیاده روی سبک را شروع کنید، چون نشستن بیش از اندازه هم می‌تواند دوره نقاهت را طولانی کند. همچنین از دویدن در این دوره خودداری کنید. 10 روز بعد از عمل باید کم کم به سمت بهبودی بروید، در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید تا معاینات مربوط انجام شود. در این دوره هم باید از فشار آوردن به مقعد خودداری کنید. سعی کنید روزانه حدود 9 لیوان آب مصرف کنید. سعی کنید از سبزیجات هم بیشتر استفاده کنید، این موضوع به اجابت مزاج راحت‌تر کمک می‌کند.

هفته سوم به بعد

دو هفته از عمل گذشته و شاید شما احساس کنید که کاملا بهبود یافته‌اید و دیگر نیازی به مراقبت ندارید. ولی در این دوره هم حتما نکات مراقبتی را رعایت کنید تا از عوامل خطر بعد از عمل هموروئید در امان باشید. شما می‌توانید رانندگی کنید ولی حتما از رانندگی طولانی مدت خودداری کنید و از بالشتک‌های نرم در زیر خود استفاده کنید. بهتر است بدانید خونریزی به میزان کم  تا دو هفته بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی ندارد ولی در صورت شدت یافتن خونریزی حتما به پزشک مراجعه کنید. در این دوره هم مصرف داروها را جدی بگیرید و به بهانه خوب شدن از مصرف داروها خودداری نکنید تا محل جراحی عفونت نکند و دچار یبوست نشوید.

مراقبت‌ها بعد از عمل لیزر بواسیر

مراقبت های طولانی مدت بعد از جراحی هموروئيد یا بواسیر

مراقبت بعد از عمل هموروئید با لیزر در طولانی مدت هم باید رعایت شود. پس از جراحی تا چند هفته از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید. رعایت رژیم غذایی هنوز مهم است. همچنین از دویدن طولانی مدت در طول روز خودداری کنید. همچنین پس از عمل تا چند هفته از رابطه جنسی خودداری کنید و در طولانی مدت هم رابطه خود را کنترل شده انجام دهید و با پزشک مشورت کنید. پس از عمل تا چند هفته حتما داخل آب گرم بتادینه بنشینید تا از عفونت مقعد جلوگیری شود. بعد از عمل تا چند هفته سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید.  دقت کنید در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی امکان بازگشت بواسیر هم وجود دارد که این موضوع هم برای فرد یک فاجعه خواهد بود.

عوامل خطر بعد از لیزر هموروئید

عوامل خطر بعد از لیزر هموروئید می‌توانند عوارض جبران ناپذیری را به بار بیاورند و حتی در بعضی مواقع باعث بازگشت هموروئید می‌شوند. رعایت نکردن نکات بهداشتی بعد از عمل خیلی خطرناک است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده و داروهای آنتی بیوتیک فراموش نشود. فشار آوردن به ناحیه مقعد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. رابطه جنسی کنترل نشده  بعد از عمل بواسیر بعد از چندین هفته بسیار خطرناک است. در صورت مشاهده خونریزی‌های شدید فورا به پزشک مراجعه شود. یک نکته مهم دیگر این است که برای عمل متخصص جراحی هموروئید را انتخاب کنید در غیر اینصورت ممکن است مشکلات بعد از عمل گریبانگیر شما شوند.

پیگیری درمان بعد از لیزر هموروئید

پس از عمل بواسیر با لیزر حتما پیگیر دوره درمان خود باشید. تا یک روز بعد از عمل کاملا استراحت کنید. داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را به دقت و سر وقت مصرف کنید. توصیه‌های پزشک معالج را جدی بگیرید و چند روز بعد از عمل حتما برای اطمینان از روند بهبودی به پزشک مراجعه کنید. تا 24 ساعت برای کارهای روزمره خود از افراد خانواده کمک بگیرید تا روند درمان هموروئید دچار اختلال نشود. مشکلاتی که بعد از عمل به وجود آمده و به نظرتان طبیعی نیستند را حتما با جراح خود در میان بگذارید.

مراقبت‌های الزامی بعد از لیزر بواسیر

با توجه به نکات گفته شده افرادی که عمل بواسیر با لیزر انجام داده‌اند، باید دوره مراقبتی رو به درستی پشت سر بگذارند تا از عوارض عدم درمان هموروئید و یا خطرات بعد از آن در امان باشید. بدن خود را تا چند هفته هیدراته نگه دارید و به مقدار کافی آب مصرف کنید. بیشتر سعی کنید مایعات و سبزیجات مصرف کنید. تمامی نکات گفته شده ضروری هستند ولی دقت کنید حتما بعد از عمل با پزشک خود در مورد دوره مراقبت مشورت کنید.

*~ سوالات متداول درباره مراقبت های بعد از لیزر هموروئید ~*

1_ طول دوره درمان عمل بواسیر با لیزر دقیقا چند روز است؟

به طور کلی نمی‌توان به طور دقیق گفت که طول دوره درمان چند روز است ولی در کل طول دوره  دو هفته تا سه هفته است.

2_ خارش اطراف مقعد بعد از عمل بواسیر طبیعی است؟

بله این موضوع طبیعی است، تا بهبود زخم خارش طبیعی است و حتما از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید.

3_ آیا تا دو هفته درد بعد از عمل طبیعی است؟

بله تا چند هفته درد بعد از عمل هموروئید طبیعی است سعی کنید به توصیه پزشک ازنشستن در آب گرم و مسکن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط