هموروئید بعد از زایمان

بواسیر بعد از زایمان؛ از علائم تا درمان آن

ابتلا به بواسیر بعد از زایمان، یکی از عوارضی است که ممکن است در هفته های اول مادر شدن تجربه کنید. با بزرگ شدن رحم در دوران بارداری رگ های خونی در انتهای روده بزرگ متورم شده و توده ای در اطراف مقعد ایجاد می شود که به آن هموروئید یا بواسیر می گویند. اما این عارضه عمدتا با روش های خانگی یا دارویی و در بعضی موارد با استفاده از جراحی قابل درمان هستند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل، علائم و راه های درمان هموروئید بعد از زایمان بپردازیم، لذا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت بواسیر بعد از زایمان

به طور کلی بزرگ شدن رحم و زور زدن مادر هنگام تولد نوزاد را می توان دو علت بواسیر بعد از زایمان دانست. به طور کلی، در اثر رشد رحم، فشاری به سیاهرگ های لگن و اندام های داخل آن وارد شده که روند بازگشت خون اندامها را کند می کند.

در نتیجه با گذشت زمان و بزرگتر شدن رحم فشار روی رگها بیشتر می شود و رگها گشادتر میشوند. ناگفته نماند علت دیگر گشاد شدن سیاهرگ ها ترشح هورمون پروژسترون است که بر اثر این فرایند دیواره آن ها شل شده و به راحتی متورم می شوند.

علائم بواسیر پس از زایمان

علائم بواسیر پس از زایمان در انواع هموروئید داخلی و خارجی تقریبا مشترک بوده و شامل موارد زیر است:

  • خونریزی و درد هنگام دفع
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعد
  • ایجاد توده مقعدی و احساس درد در این ناحیه هنگام نشستن

درمان بواسیر بعد از زایمان

ممکن است بواسیر در بارداری ایجاد شده و پس از زایمان تشدید شود. در حالی که در برخی از افراد هموروئید بدون درمان خاصی پس از تولد نوزاد بهبود می یابد. به طور کلی، سه رویکرد دارویی، جراحی و درمان خانگی برای درمان هموروئید بعد از زایمان در نظر گرفته می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها در زایمان های طبیعی و سزارین خواهیم پرداخت.

درمان بواسیر بعد از زایمان طبیعی

در زایمان های طبیعی به واسطه فشار وارده هنگام تولد نوزاد احتمال بروز هموروئید بیشتر است. در اغلب موارد توده های بیرون زده بدون درمان بهبود می یابند، اما در صورت تداوم آن روش های زیر توصیه می شود:

درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی

خوشبختانه هموروئید از بیماری هایی است که می توان از روش های ساده ای برای بهبود آن استفاده کرد. برای درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان طبیعی نکات زیر مفید خواهد بود:

  • روزانه به مدت 10 الی 15 دقیقه در آب گرم بنشینید.
  • گذاشتن کیسه آب سرد در محل مربوطه هم درد و تورم را کاهش میدهد.
  • غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید و از مصرف غذاهایی که یبوست را تشدید می کند، اجتناب کنید. نوشیدن آب فراوان به درمان یبوست کمک می کند.

درمان دارویی

برای درمان سریع بواسیر بعد از زایمان طبیعی می توان از داروهای زیر استفاده کرد:

  • استفاده از مکمل های فیبر
  • پمادها و کرم های بواسیر و نرم کننده های مدفوع
  • استفاده از قرص مسکن مناسب برای تسکین درد

توصیه می شود از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کرده و در صورت تشدید و تداوم علائم این بیماری به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

جراحی بواسیر بعد از زایمان

در صورت عدم درمان بیمار با روش های خانگی و دارو درمانی، پزشک جراحی را توصیه می کند. جراحی بواسیر بعد از زایمان طبیعی به دو روش لیزری و هموروئیدکتومی (جراحی هموروئید) انجام می شود. جراحی هموروئید با لیزر در مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه اکثرا بدون بیهوشی انجام می شود و بیمار می تواند 24 ساعت بعد از عمل به فعالیت روزمره خود بپردازد.

در برخی موارد ممکن است از روش قدیمی هموروئیدکتومی برای درمان استفاده شود. این روش با یا بدون بیهوشی و با چاقو و کوتر انجام میشود . البته روش های دیگری مانند اسکلروتراپی، بستن نوار لاستیکی برای موارد هموروئید غیر عارضه دار میتواند کاربرد دارد.

درمان بواسیر بعد از زایمان سزارین

از انجایی که در حین زایمان سزارین، مادر فشاری را برای تولد نوزاد تجربه نمی کند، احتمال بروز این بیماری بسیار پایین تر است. با این حال، ممکن است در طول بارداری دچار این عارضه شوید. برای درمان هموروئید بعد از زایمان سزارین و در صورت خفیف بودن، رعایت نکات زیر موثر است:

  • استفاده از پمادهای موضعی رفع هموروئید
  • نشستن در آب گرم
  • استفاده از مواد غذایی ملین و نرم کننده مدفوع

جنانچه توده هموروئید بعد از زایمان سزارین به اندازه ای بزرگ و دردناک است که با کارهای ساده قابل درمان نیست بهتر است با پزشک جراح برای درمان آن مشورت کنید.

پیشگیری بواسیر بعد از زایمان

راه های پیشگیری بواسیر بعد از زایمان بسیار ساده است. با خوردن آب فراوان، پیاده روی روزانه، مصرف ملین و مواد غذایی حاوی فیبر میتوان از بروز بواسیر جلوگیری کرد. رعایت این نکات ساده می تواند مانع از یبوست و ایجاد بواسیر قبل و بعد از زایمان می شود.

 کلام آخر

هموروئید بعد از زایمان یکی از عوارضی است که گاهی با درمان های خانگی و دارویی از بین می روند. اما توصیه می شود برای درمان موثر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در شرایطی که درمان های ساده موثر واقع نشوند، پزشک، جراحی را توصیه می کند. اگر چه جراحی بواسیر عمل پیچیده ای نیست، اما بهتر است به بهترین متخصص هموروئید خانم مراجعه کنید تا درمان به شکل کامل انجام گیرد.

در انتها می توانید سوالات خود را در خصوص درمان بواسیر بعد از زایمان از دکتر بتول طاهری، متخصص جراحی عمومی در بخش نظرات سایت مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط