تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید - دکتر بتول طاهری

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در علت بروز آن‌ها و همچنین روش درمانی، آشکار است و باید توسط پزشک متخصص جراحی عمومی بررسی و تشخیص داده شود. مهارت و آگاهی پزشک متخصص در تشخیص این دو از یکدیگر بسیار مهم است. بواسیر و آبسه مقعدی هر دو ناحیه مقعد بیمار را درگیر می‌کند؛ اما آبسه‌ مقعدی بعلت عفونت ایجاد می‌شود که درد بیشتری هم به همراه دارد. در آبسه مقعدی  تب و لرز و درد مداوم وجود دارد در حالی که در هموروئید، درد و ناراحتی گاهی و به هنگام دفع مدفوع احساس می‌شود که در ادامه این مقاله از سایت دکتر بتول طاهری به بررسی جامع آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت فیستول مقعدی و بواسیر در چیست؟

فیستول مقعدی از لحاظ محل بروز مشکل با بواسیر یا هموروئید شباهت داشته و در موارد دیگر تفاوت‌های زیادی دارند. فیستول مقعدی بعد از بیماری آبسه ایجاد می‌شود که به دلیل عدم مراقبت و تخلیه ناکافی عفونت و چرک در ناحیه مقعد به وجود خواهد آمد. فیستول یک سوراخ کوچک با لبه برجسته در اطراف مقعد ایجاد میکند در حالی که هموروئید بصورت یک برجستگی در لبه مقعد مشاهده میشود. هموروئید میتواند داخلی بوده و از مقعد به صورت یک بافت گوشتی آویزان شود.

تفاوت علائم آبسه مقعدی و هموروئید

 آبسه در واقع یک دمل بزرگ در زیر پوست است. در آن ناحیه از مقعد که آبسه به وجود می‌آید، پوست بسیار‌ متورم، قرمز رنگ، دردناک و حتی ضربان دار خواهد بود. در این حالت که فرد دچار آبسه مقعدی شده، درد شدید و ناراحت کننده‌ای را در هنگام مدفوع کردن، سرفه و حتی نشستن تجربه خواهد کرد. از رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم آبسه مقعدی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروج ترشحات چرکی ازداخل مقعد
  • تب و لرزو احساس مریضی
  • وجود توده متورم، دردناک و قرمز رنگ
  • احساس درد شدید در هنگام دفع مدفوع
  •  باز شدن آبسه و خروج چرک ازسوراخی در پوست
  • خروج خونابه
  • مشکل درخارج شدن مدفوع
  • احساس درد و گرفتگی در ناحیه زیر شکم

آبسه  در موارد شدید باعث بروز تب و لرز در افراد میشود آبسه در کم آبی بدن و یا بیماری ضعف ایمنی میتواند بدون تب بروز کند. اگر آبسه مقعدی به زودی تشخیص داده نشده و درمان نشود، باعث بروز عفونت خونی و ابتلا به سپتی‌سمی خواهد شد.

تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر در روش درمان

تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر در روش درمان

در بیماری‌هایی که‌ مربوط به مقعد باشد، معمولا از جراحی استفاده می‌شود. تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در روش درمان با هم کاملا متفاوت است . برای انجام عمل همورئید هیچ عجله ای وجود ندارد و چنانچه فرد به درمانهای معمولی جواب ندهد  جراحی و لیزرتوصیه میشود ولی آبسه مقعدی یک اورژانس پزشکی محسوب میشود و باید بسرعت تحت درمان و تخلیه با جراحی قرار گیرد.

درمان آبسه مقعدی در گذشته به وسیله جراحی با تیغ و چاقو بوده است. در این روش با ایجاد برش بر روی آبسه، عفونت و چرک از آن خارج می‌شود. البته این کار نیاز به تخصص و مهارت پزشک متخصص دارد تا آسیب شدید به بافت بدن فرد وارد نشود و تخلیه چرک را از محل دقیقی انجام دهد تا بعدا به فیستول پیچیده تبدیل نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای خالی کردن عفونت آبسه مقعدی، حتما به بهترین متخصص هموروئید مراجعه شود. همانطور که قبلا گفته شد درمان هموروئید کاملا با آبسه تفاوت دارد. امروزه جراحی هموروئید با لیزر یک روش درمان پیشرفته محسوب میشود.

تفاوت علت ایجاد آبسه مقعدی و هموروئید

از دیگر تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید، می‌توان به علت بروز هر یک از این بیماری‌ها اشاره کرد. به طور قطعی عواملی که بر روی به وجود آوردن این مشکلات دخیل هستند با یک دیگر متفاوت خواهند بود. در ادامه علت بروز آبسه مقعدی و بواسیر یا هموروئید را با هم بررسی خواهیم کرد.

↲ علت ایجاد آبسه مقعدی

آبسه مقعدی زمانی ایجاد می‌شود که دهانه یکی از غدد مترشحه داخل مقعد بسته میشود و میکروبها داخل غده رشد و ایجاد عفونت میکنند و باعث ایجاد چرک می‌شود. این کیسه پراز ترشحات چرکی، دردناک است و از طریق عوامل زیر به وجود می‌آید:

  • شقاق مزمن مقعدی یا فیشر
  • ابتلا به بیماریهای مقاربتی
  •  داشتن بیماری‌های التهابی در ناحیه روده
  • مبتلا بودن به ویروس یا بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند HIV

 ↲ علت ایجاد هموروئید یا بواسیر

دلایل ایجاد بواسیر شامل موارد زیر است:

  • فشار دوران بارداری و زایمان طبیعی
  • اضافه وزن زیاد و چاق شدن مفرط
  • داشتن یبوست مزمن
  • مصرف خوراکی‌های بدون فیبر یا کم فیبر
  • نشستن به صورت طولانی مدت
  • وارد کردن فشار زیاد در هنگام دفع کردن مدفوع
  • انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین مثل وزنه برداری

آیا آبسه مقعدی خود به خود خوب میشود؟

امکان بهبود آبسه مقعدی به صورت خود به خودی وجود نداشته و احتمال آن بسیار کم است. آبسه مقعدی با مصرف آنتی بیوتیک‌ها و درمان‌های خانگی نیز به ندرت بهبود پیدا می‌کنند. معمولا برای درمان آبسه مقعدی، روش‌های جراحی و خارج کردن عفونت پیشنهاد می‌شود.در آبسه مقعدی تنها مصرف آنتی بیوتیک‌ها کافی نیست و باید جراحی و درناژ انجام شود.

خطر آبسه مقعدی بیشتر است یا هموروئید؟

از تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید، می‌توان به شدت خطرناک بودن و عوارض آن اشاره کرد. بواسیر در هنگام اجابت مزاج یا خروج مدفوع از مقعد، بیرون می‌زند و با دست قابل لمس خواهد بود. در این حالت درد و ناراحتی در ناحیه مقعد احساس می‌شود. در حالی که بروز آبسه مقعدی به دلیل وجود عفونت و عوارض  خطرناک ‌تر از هموروئید است. اگر آبسه خودبخود یا با جراحی تخلیه نشود میتواند تهدید کننده حیات باشد.

بهترین روش درمان آبسه مقعدی و هموروئید

آبسه مقعدی در صورتی که عفونت و چرک داشته باشد، باید توسط پزشک متخصص جراحی عمومی تخلیه شود. پزشک متخصص تحت بیهوشی یا با بی حسی  با ایجاد برش، عفونت و چرک را خالی می‌کند. بعد از خالی کردن عفونت، خوردن به موقع داروهای آنتی بیوتیک و نشستن در بتادین و ضدعفونی کردن زخم الزامی است. استفاده از کمپرس آب گرم و خوردن داروهای مسکن در کاهش درد و ناراحتی نیز موثر است. یکی دیگر از روش‌های موثر در بهبود و درمان آبسه مقعدی، انجام لیزر است که پزشک متخصص در صورت صلاحدید، این روش را برای جلوگیری از عود آبسه در ناحیه مقعد پیشنهاد می‌کند.

هموروئید یا بواسیر اگر با استفاده از داروها و تزریق ماده شیمیایی یا اسکلروتراپی درمان نشود، روش لیزر می‌تواند بهترین گزینه برای درمان باشد. در جراحی با لیزر، پزشک متخصص بافت بواسیر را با کمک تابش‌های لیزری برمی‌دارد یا می‌سوزاند. لیزر بواسیر ممکن است درد و ناراحتی به همراه داشته باشد؛ اما دوران نقاهت آن کمتر بوده و در تسریع بهبودی تاثیر به سزایی دارد. تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید باعث شده است تا روش درمان برای هر کدام به صورت تخصصی انجام شود.

نگاه کلی تفاوت هموروئید با آبسه مقعدی در تشخیص

تشخیص بیماریهای ناحیه مقعد بسیار مهم میباشد تا درمان درستی انجام گیرد.پس داشتن تخصص و مهارت در زمینه تشخیص علت، می‌تواند در بهبود فرایند درمان موثر باشد. از آن جایی که هر دو بیماری باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه مقعد خواهد شد، مهم است که در اسرع وقت برای بهبودی به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه شود.

*~ سوالات متداول درباره تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید ~*

آیا ممکن است بواسیر باعث بروز آبسه مقعدی شود؟

خیر. علت به وجود آمدن بواسیر و آبسه مقعدی از هم جداست و بواسیر، باعث به وجود آمدن آبسه مقعدی نمی‌شود.

بهترین روش درمانی برای رفع هموروئید و آبسه مقعدی چیست؟

لیزر درمانی بهترین روش برای رفع این دو بیماری و جلوگیری از عود کردن آن‌ها است.

آیا ممکن است آبسه مقعدی و هموروئید عود کنند؟

بله. اگر بواسیر و آبسه مقعدی به خوبی درمان نشوند و ریشه آن‌ها باقی مانده باشد، ممکن است دوباره عود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط