عوارض جراحی سینه - دکتر بتول طاهری

عوارض جراحی سینه

عوارض جراحی سینه یکی از مهمترین عواملی است که لازم است پیش از انجام این جراحی به آن توجه داشته باشید. معمولاً پس از انجام جراحی‌های سینه عوارضی برای شما به وجود خواهد آمد که موقتی هستند، از جمله رایج‌ترین عوارض می‌توان به درد، عفونت، خونریزی، ایجاد بافت اسکار و… اشاره کرد.

خوشبختانه روش‌هایی به منظور پیشگیری از عوارض جراحی سینه و درمان عوارض جراحی سینه وجود دارند که افراد می‌توانند از آنها بهره ببرند. پیشنهاد می‌شود قبل از آن که جراحی‌های سینه را انجام دهید، با عوارض ناشی از این عمل آشنایی کافی داشته باشید تا پس از عمل بتوانید با آگاهی کامل اقدامات لازم را صورت دهید.

اهداف جراحی سینه چیست؟

جراحی سینه می‌تواند به هدف‌های مختلفی انجام شود که از جمله مهم‌ترین اهداف و دلایل انجام این جراحی می‌توان به دلایل درمانی و زیبایی مختلفی اشاره کرد:

اهداف زیبایی

هدف‌های زیبایی برای جراحی سینه نیز شامل بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه یا بازسازی سینه به حساب می‌آید. معمولاً افرادی که از سایز و فرم سینه‌های خود ناراضی هستند، از این جراحی‌ها استفاده می‌کنند.

اهداف درمانی

اغلب افراد به دلایل درمانی همچون سرطان سینه از جراحی سینه برای درمان استفاده می‌کنند. برخی جراحی‌های سینه نیز پیشگیرانه هستند، یعنی در افراد پر خطر همچون افرادی که شانس ژنتیکی بالایی برای ابتلا به سرطان سینه دارند، با انجام جراحی‌های تخلیه پیشگیرانه شانس ابتلا به سرطان را در آینده به نزدیک صفر می‌رسانند.

از جمله سایر دلایل درمانی این جراحی می‌توان به برداشتن توده‌های غیر سرطانی سینه اشاره کرد زیرا در برخی مواقع برخی توده‌ها باعث ناراحتی در فرد خواهند شد. کوچک کردن سینه‌ها نیز یکی دیگر از هدف‌های جراحی سینه به حساب می‌آید. شاید بسیاری از افراد تصور کنند جراحی کوچک کردن سینه نوعی جراحی زیبایی به حساب می‌آید اما لازم است بدانید معمولاً سینه‌های بزرگ سبب به وجود آمدن ناراحتی‌هایی در فرد همچون کمردرد، شانه و گردن درد می‌شود، بنابراین جراحی کوچک کردن سینه علاوه بر زیبایی، اهداف درمانی نیز دارد.

عوارض جراحی سینه

معمولاً جراحی یا پروتز سینه عوارض موقتی را برای افراد به همراه دارد که با پیگیری و مراجعه به یک متخصص زنان با تجربه قابل پیشگیری و کنترل است. از جمله شایع‌ترین عوارض جراحی سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد:

یکی از شایع‌ترین عوارض جراحی سینه درد است که به علت تورم کپسولی اتفاق می‌افتد و اغلب افرادی که جراحی سینه را انجام داده باشند، موقتا دچار درد خواهند شد.

عفونت:

یکی دیگر از عوارض رایج برای افراد پس از جراحی سینه بروز عفونت است که معمولاً به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت در حین عمل و در اتاق عمل به وجود خواهد آمد. معمولاً به منظور جلوگیری از بروز عفونت یا درمان آن، پزشک برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. توجه داشته باشید که در صورتی که عفونت‌ حاد شود، پزشک ملزم به خارج کردن پروتز از سینه خواهد شد.

جای زخم یا تشکیل بافت اسکار:

به این دلیل که در حین جراحی سینه برشی در قسمت زیر سینه ایجاد می‌شود، به وجود آمدن جای زخم یا اسکار پس از این جراحی طبیعی خواهد بود. معمولاً جای اسکار با کرم‌های ترمیم کننده و لیزر قابل درمان است.

قرمزی سینه:

به دلیل حساس بودن پوست ناحیه اطراف سینه، قرمزی در این ناحیه یکی دیگر از عوارض موقتی و رایج جراحی سینه به حساب می‌آید.

تورم:

تورم یا ورم غیر طبیعی از جمله دیگر عوارض جراحی سینه به حساب می‌آید که معمولا در روزهای اولیه پس از این جراحی مشاهده می‌شود اما جای نگرانی نیست چرا که در اکثر موارد این تورم طی دو سه روز برطرف خواهد شد.

خونریزی:

خونریزی یکی دیگر از عوارض شایع در جراحی‌هایی است که برش در آنها وجود دارد، اگر پس از عمل فعالیت‌های جسمی سنگین انجام دهید، ممکن است منجر به آسیب رسیدن به بخیه‌ها و در نتیجه ایجاد خونریزی شود.

انقباض کپسولی:

زمانی که پروتز سینه به عنوان یک جسم خارجی وارد بدن افراد می‌شود، بسیار طبیعی خواهد بود که بدن واکنشی نشان داده و بافت فیبروز در اطراف کپسول تولید کند. با گذشت زمان کپسول فیبروز دور تا دور پروتز کوچک‌تر شده و انقباض کپسولی به وجود خواهد آمد.

آیا جراحی سینه عوارض ماندگار دارند؟

پارگی پروتز:

یکی از شایع‌ترین عوارضی که پس از انجام پروتز سینه به وجود می‌آید، آسیب شکستگی یا پارگی پروتز است که خطر زیادی برای فرد به همراه دارند. پاره شدن پروتز سبب جاری شدن مایع درون آن به بافت بدن و غدد لنفاوی خواهد شد. اگر پروتز آب نمکی پاره شود، محتوای آن جذب بدن شده و مشکلی ایجاد نمی‌شود اما پروتز سیلیکونی و پروتز دائمی در صورت پاره شدن باید سریعاً خارج شوند.

چروک و موج دار شدن پروتز:

در صورتی که از پروتز‌هایی با کیفیت نامطلوب استفاده شود، سینه بیماران چروک یا موج دار خواهد شد. این مورد بیشتر در پروتزهای سالینی و سیلیکونی دیده خواهد شد.

نشت سیلیکون:

در صورتی که سیلیکون نشت کرده و مواد داخل پروتز به بافت‌های بدن نفوذ کنند، توده‌های ریزی به نام گرانولومای سیلیکون ایجاد خواهند شد.

سروما:

سروما یکی از شایع‌ترین عوارض انواع جراحی‌های زیبایی از جمله جراحی پروتز سینه به شمار می‌رود. سروما در اثر انباشته شدن مایعات در اطراف پروتز سینه ایجاد می‌شود که از جمله علائم آن می‌توان به درد، تورم، تغییر فرم و برجستگی سینه اشاره کرد.

راه های پیشگیری از عوارض جراحی سینه و درمان آن‌ها

به منظور پیشگیری و درمان عوارض جراحی‌های سینه می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص را با دقت مصرف کنید.
  • به منظور پیشگیری از عوارض جراحی‌های سینه می‌توانید قبل از عمل ویتامین C مصرف کنید زیرا تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از این عوارض دارد.
  • رژیم غذایی پروتئین ۴ تا ۵ هفته‌ای همچون مصرف مرغ، ماهی، گوشت قرمز و تخم مرغ می‌تواند برای درمان و پیشگیری از عوارض جراحی سینه مفید باشد.
  • به منظور پیشگیری از عوارض جراحی سینه، قطع مصرف دارو و آمپول‌های استروئیدی پیش از عمل بسیار مهم هستند.
  • به مدت ۶ هفته بعد از عمل از سوتین و نیم تنه‌های ورزشی استفاده نکنید.

در نهایت…

برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون اهداف درمانی یا زیبایی ملزم به انجام جراحی سینه هستند و این جراحی ممکن است عوارضی را برای بیماران به همراه داشته باشد. داشتن اطلاعات کافی در خصوص این عوارض به شما کمک می‌کند تا پس از این جراحی آمادگی کافی داشته باشید و بتوانید مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

*~ سوالات متداول عوارض جراحی سینه ~*