لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی؟ - دکتر بتول طاهری

لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی؟

لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی ؟ برای آشنایی با مزایا و معایب روش‌های درمان هموروئید، باید بدانید که در مواردی که بیمار به درمان دارویی هموروئید پاسخ مثبتی نمی‌دهد، متخصص جراحی، روش جراحی هموروئید را پیشنهاد می‌کند. این جراحی می‌تواند با استفاده از تیغ جراحی و کوتر یا با استفاده از لیزر انجام شود. لیزر هموروئید همان عمل هموروئید با لیزر پرتوان است . بافت هموروئید با لیزر سوزانده یا بریده و برداشته میشود.
برای مقایسه لیزر هموروئید با روش عمل جراحی سنتی هموروئید با استفاده از تیغ جراحی و کوتر، باید با هر دو روش به طور کامل آشنا شوید و سپس مزایا و معایب هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنید. با این مقاله از سایت دکتر بتول طاهری همراه ما باشید تا ببینیم در نهایت درمان با لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی؟

لیزر هموروئید چطور انجام می‌شود؟

در مراحل اولیه درمان لیزر هموروئید نیازی به لیزر پرتوان نیست. برای برخی از هموروئیدها، تابش نور لیزر کم توان بر روی ناحیه ممکن است برای کوچک کردن بافت متورم و جذب لخته خون کافی باشد. با این حال، اکثر بیمارانی که به درمان دارویی پاسخ نداده‌اند، نیاز به جراحی با لیزر پرقدرت دارند. در این روش بواسیر متورم با استفاده از لیزر برداشته و یا سوزانده می‌شود. تفاوت در این است که پس از برش لیزر ناحیه مورد نظر، هیچ درد یا خونریزی وجود ندارد، زیرا لیزر به طور همزمان اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های بریده‌شده را می سوزاند.

درمان با لیزر هموروئید را می‌توان به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام داد. یکی دیگر از مزایای لیزر هموروئید این است که بیماریک ساعت بعد از عمل ترخیص می‌شود و تنها یک شب در منزل باید استراحت کند. بسته به شدت بیماری , لیزر هموروئید در مطب با بیحسی موضعی و یا در کلینیک  تحت بیهوشی یا بی‌حسی نخاعی انجام می‌شود. بعد از لیزر هموروئید می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را به تنهایی انجام دهید و نیازی به پرستار یا مراقب ندارید. توصیه می‌شود اگر شغل نشسته یا سنگینی دارید، 3 تا 5 روز از محل کار خود مرخصی بگیرید.

جراحی هموروئید یا بواسیر چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

زمان مناسب برای جراحی هموروئید یا بواسیر، پس از درمان دارویی و درمان خانگی هموروئید، تعیین می‌شود. درمان اولیه هموروئید یا بواسیر در محیط خانگی انجام می‌شود. ابتدا لازم است که به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. به‌طور همزمان با دریافت داروهای تجویز شده توسط متخصص هموروئید، لازم است مراقبت‌های خانگی هموروئید را نیز رعایت کنید. در صورتی که طی دو هفته بهبودی مشاهده نشد، لازم است اقدام به درمان هموروئید با لیزر یا جراحی کنید.

با مراجعه به متخصص و پیگیری درمان هموروئید در مراحل اولیه، بیشتر مشکلات بیماران حل می‌شود. افرادی که نیازمند جراحی و لیزر هموروئید هستند، عموماً درگیری مزمن با هموروئید دارند که بدون درمان جدی به مدت طولانی رها شده است.

✍️ بیشتر بدانید: عوارض عدم درمان بواسیر هموروئید

مزایای درمان هموروئید با لیزر

1. عمل جراحی بدون درد است و تقریبا بیمار چیزی را احساس نخواهد کرد
  2. کاهش خونریزی با انسداد رگ‌های واریسی در دهانه‌ی مقعد
  3. درمان هموروئید کاملا ایمن و قابل اعتماد است و توسط لیزر انجام می‌شود
  4. بدون نیاز به پانسمان بعد از جراحی و مراقبت‌های طولانی
  5. ترمیم سریع زخم‌های به‌وجودآمده از عمل جراحی لیزر
  6. بدون کمترین آسیب جدی به عضلات مقعد در حین انجام عمل

معایب درمان هموروئید با لیزر

هموروئید اکثرا بدون عوارض با جراحی لیزری قابل درمان است. استفاده از لیزرهای کم قدرت باعث هیچ ناراحتی در بیمار نمی‌شود. همچنین، با استفاده از لیزرهای پر توان بر اساس مهارت و تخصص پزشک و استفاده از تجهیزات پیشرفته، آسیب و عارضه‌ای برای بیمار ایجاد نمی‌شود. با این حال، در صورت استفاده ناصحیح از لیزر توسط شخص غیر متخصص احتمال آسیب بافت وجود دارد.

مزایا و معایب جراحی هموروئید

از مزایای جراحی هموروئید می توان به هزینه مناسب‌تر آن نسبت به روش درمان با لیزر اشاره کرد. درد، خونریزی و ناتوانی در ادرار جزء عوارض جانبی هموروئیدکتومی است.  مشکلات اولیه پس از جراحی شامل خونریزی از ناحیه مقعد، ترومبوز در ناحیه جراحی، ناتوانی در کنترل روده یا مثانه، عفونت ناحیه جراحی، گیر کردن مدفوع در کانال مقعد است .عوارض جراحی بواسیر (هموروئیدکتومی) در درازمدت، تنگ و باریک شدن کانال مقعد، بازگشت دوباره بواسیر، مشکلات غیر طبیعی مانند فیستول مقعدی و یا دیگر نواحی گاهی ایجاد میشوند.

درمان هموروئید با لیزر بهتر است یا به روش سنتی؟

استفاده از لیزر برای درمان هموروئید نسبت به روش‌های سنتی و جراحی با تیغ، مزایای بیشتری دارد. روش استفاده از لیزر، عوارض و درد کمتری به همراه دارد و خونریزی کمتری رخ می‌دهد، علاوه بر این، دوره نقاهت در این روش اساساً کوتاه‌تر است و بیمار نیازی به بستری شدن، بخیه و پانسمان پس از عمل ندارد. همچنین، به کاهش خطر آسیب رساندن به سایر نقاط جراحی نیز کمک می‌کند. در نهایت پاسخ سوال لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی؟ بستگی به وضعیت شما دارد. لیزر هموروئید مزایای زیاد داشته و عوارض آن کمتر از عمل جراحی هموروئید است. زیرا در جراحی با لیزر، بیمار درد و ناراحتی و خونریزی کمتری نسبت به جراحی سنتی را تجربه می کند. همچنین، دوره نقاهت بعد از عمل جراحی هموروئید تا چند ماه و نقاهت بعد از لیزر هموروئید به مدت نهایتاً چند هفته تخمین زده می‌شود.

لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی؟

پس از مقایسه روند لیزر هموروئید با روش‌های قدیمی جراحی هموروئید با تیغ و کوتر و روش سنتی، نتیجه می‌گیریم که استفاده از لیزر هموروئید بهتر است. این روش نیازمندی‌های نقاهت پس از عمل را به شدت کاهش می‌دهد و به دلیل بازگشت سریع‌تر بیمار به محل کار و زندگی، صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های بیماری به دنبال دارد. علاوه بر این، با کاهش مدت نقاهت، احتمال عود و بازگشت دوباره هموروئید به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ بنابراین بیمار با ریسک کمتری روبرو خواهد شد.

*~ سوالات متداول درباره لیزر هموروئید بهتر است یا جراحی سنتی ~*

لیزر چگونه در جراحی هموروئید استفاده می‌شود؟

لیزر در جراحی هموروئید به عنوان یک روش برش یا سوزاندن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به وضعیت و اندازه هموروئید، لیزر ممکن است برای ترمیم و برش یا کوچک کردن بافت هموروئید استفاده شود.

آیا جراحی لیزری برای درمان هموروئید درد دارد؟

در صورت استفاده از تکنیک‌های مناسب برای کاهش درد، جراحی لیزری هموروئید معمولاً باعث تجربه درد کمتری می‌شود. با این حال، ممکن است درد و احساس ناراحتی کوتاه مدت پس از جراحی وجود داشته باشد.

آیا هر فردی می‌تواند از جراحی لیزری برای هموروئید استفاده کند؟

خیر، هر فردی نمی‌تواند برای درمان هموروئید از روش جراحی لیزری استفاده کند. پزشک باید تشخیص دقیق بدهد که آیا فرد برای این نوع جراحی مناسب است یا نه. عواملی مانند وضعیت عمومی بیمار، اندازه و موقعیت هموروئید و… ممکن مورد توجه قرار می گیرند.