مراقبت های بعد از کوچک کردن سینه - دکتر بتول طاهری

مراقبت‌های بعد از کوچک کردن سینه

روند بهبودی پس از جراحی کوچک کردن سینه برای هر فردی متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. ژنتیک فرد، نوع تکنیک جراحی استفاده شده و میزان بافت برداشته شده از پستان، پاسخ بدن به التهاب و درد بعد ازعمل وسرعت دفع داروهای بیهوشی در هر فرد متفاوت است همگی در سرعت بهبودی نقش دارند.‌در طول دوره نقاهت پس از جراحی کوچک کردن سینه، رعایت دستورالعمل‌های دقیق در خانه عامل بسیار مهمی در موفقیت جراحی است. هر چه در مراقبت‌های بعد از کاهش حجم سینه دقت بیشتری داشته باشید، سریعتر بهبود خواهید یافت.

دوره نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینه چگونه است؟

رعایت دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از جراحی کوچک کردن سینه در نتیجه حاصل شده از آن تاثیر مستقیم دارد. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

مراقبت‌های اولیه بعد از کاهش حجم سینه

از آنجایی که طی روند جراحی کوچک کردن سینه بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد، پس از جراحی ممکن است احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید. شما باید پس از بازگشت به خانه ، تا زمانی که دستورداده شده , باید محل عمل را  پانسمان استریل انجام دهید و دائما یک سوتین طبی برای محافظت از محل برش‌ها و بخیه‌های خود استفاده کنید. برخی جراحان به طور معمول بعد از جراحی کوچک کردن سینه از درن استفاده می کنند. درن (Drain) یک لوله کوچک پلاستیکی و قابل انعطاف است که بعضا در حین جراحی توسط پزشک داخل بدن بیمار گذاشته می‌شود. این یک روش موثر برای کاهش ادم (تورم) پس از جراحی کوچک کردن سینه است . درن یک تا دو روز بعد عمل خارج می‌شود و روز پنجم بعد از عمل میتوانید دوش بگیرید.

مراقبت‌های ثانویه بعد از عمل کوچک کردن سینه

در این مدت حتما دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت بعد از کوچک کردن سینه خود (نحوه مصرف داروهای ضد درد، آنتی بیوتیک ها و دستورالعمل هایی که در مورد نحوه مراقبت از پانسمان دریافت خواهید کرد) را رعایت کنید. پس از جراحی حرکت کردن برایتان دشوار خواهد بود، بنابراین بهتر است از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که در حمام کردن و انجام کارهای شخصی طی چند روز اول بعد از عمل به شما کمک کنند.

پس از جراحی کوچک کردن سینه می‌بایست مراقب حرکات خود باشید و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. به مدت 5 تا 14 روز پس از جراحی، بدن شما در حال بهبودی است که این انرژی زیادی از شما می‌گیرد پس به خود اجازه استراحت دهید، هر چند  بهتر است در طی این دوران، پیاده‌روی‌های مکرر و کوتاه داشته باشید.

بین دو تا چهار هفته پس از جراحی کوچک کردن سینه، اگرچه هنوز هم برخی حرکات ممکن است باعث ایجاد حس ناراحتی خفیف در شما شوند، اما شما قادر خواهید بود که به فعالیت‌های عادی و روزمره خود باز ‌گردید. زمانی که محل‌های برش شما در حال بهبود هستند، داشتن حس خارش در محل زخم طبیعی است.

مراقبت از زخم و محل جراحی کوچک کردن سینه

برای کاهش ظاهر اسکار پس از جراحی کوچک کردن سینه، بایستی همواره پانسمان  استریل و خشک روی زخم را بپوشاند. پس از جراحی کوچک کردن سینه از فعالیت هایی که ممکن است بخیه های شما را بکشد یا پاره کند، خودداری کنید.  از یکماه بعد از عمل از ژل یا کرم ترمیم کننده در محل بخیه‌ها استفاده کنید.

تسکین و کاهش درد بعد از ماموپلاستی

درد در محل برش بلافاصله پس از جراحی کوچک کردن سینه طبیعی است. اکثر بیمارانی که قبلاً از کاهش وزن در سینه‌ها از مشکلاتی نظیر کمردرد یا گردن درد رنج می‌بردند، بلافاصله بعد از جراحی احساس تسکین فوری می‌کنند.

این طبیعی است که در چند روز اول دوره نقاهت ماموپلاستی،  تهوع مختصر داشته باشید. اکثرا درد خیلی کم است شما می توانید با مصرف داروهای مسکن دوره التیام بدون دردی داشته باشید. می‌توانید پس از جراحی کوچک کردن سینه، در بین 3 تا 7 روز، داروی های ضد درد مصرفی خود را کاهش دهید یا بطور کامل قطع کنید.

تمرینات فیزیکی و و توانبخشی بعد از کاهش حجم سینه

در هفته‌های اولیه بلافاصله پس از جراحی کوچک کردن انجام هر نوع فعالیت بدنی شدید بخصوص در بالاتنه ممنوع است. دست‌ها را نباید بالاتر از شانه برد چون باعث کشیده شدن بخیه‌ها می‌شود.

انجام ورزش‌های سبک پایین تنه و پیاده روی آرام روزانه که باعث تعریق نشود، بعد از کاهش حجم سینه مناسب است.

تمرینات فیزیکی و ورزش بعد از عمل کوچک کردن سینه

رژیم غذایی و تغذیه مناسب بعد از کوچک کردن سینه

غذاهایی پروتئینی مانند ماهی، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، ماست کم چرب، آجیل کم نمک و لوبیا و میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین A، ویتامین C، سلنیوم و منگنز هستند همگی در تسریع دوره نقاهت ماموپلاستی موثر هستند.

طرز صحیح خوابیدن بعد از ماموپلاستی

در شش هفته اول پس از کوچک کردن سینه، برای بهبودی ایمن و سریع، مهم است که به پشت بخوابید. این کار سینه‌های شما را در موقعیتی کم فشار قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد برش‌های حاصل از عمل کوچک کردن سینه‌تان بهبود بیابند. جراح برای مراقبت‌های بعد از کاهش حجم سینه به شما توصیه خواهد کرد که  از یک سوتین مخصوص جراحی برای کاهش تورم استفاده کنید. علاوه بر این، پوشیدن پیراهن‌های گشاد یا پیراهن‌های دکمه دار که  پوشیدن و درآوردن آنها آسان است، توصیه خواهد شد.

ممنوعیت ها و عوامل خطر بعد از جراحی کوچک کردن سینه

تا 6 هفته پس از جراحی، اجسام سنگین‌تر از 2.5 کیلوگرم (مثل خریدهای سوپرمارکت، کودکان یا لباس های شسته شده) را بلند نکنید، یا نکشید. همچنین پیشنهاد می‌شود تا ۴ ماه بعد از جراحی ورزش‌های شدید (مانند دویدن، دویدن، یا پریدن) انجام ندهید تا احتمال درگیری با خطرات و عوارض ماموپلاستی کمتر شود.

رعایت مراقبت های بعد از کوچک کردن سینه مساوی با نتیجه خوب جراحی

برای بهبودی سریعتر و گرفتن نتیجه بهتر باید تابع مراقبت‌های بعد از کاهش حجم سینه بود. روند بهبودی پس از عمل کوچک‌کردن سینه بسیار مهم است. در این مطلب مواردی را که باید در طول روند بهبودی به آنها توجه کنید فهرست گردید. امید است این فهرست برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات مرتبط خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

*~ سوالات متداول مراقبت‌های بعد از کوچک کردن سینه ‍‍~*