دوره نقاهت عمل هموروئید - دکتر بتول طاهری

دوره نقاهت عمل هموروئید

دوره نقاهت عمل هموروئید برای جلوگیری از بروز عوارض متعدد بسیار مهم است. زمانی که بواسیر یا هموروئید بیش از حد وخیم می‌شود به جراحی نیاز پیدا می‌کند. حتی با وجود جراحی موفق، دوره نقاهت هم وجود دارد. با این حال دوره نقاهت پس از جراحی بواسیر با رعایت نکاتی که در این مقاله از سایت دکتر بتول طاهری بررسی خواهد شد، به خوبی و بی خطر خواهد گذشت. اگر در این دوران با مشکل مواجه شدید می‌توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

دوره نقاهت عمل هموروئید چقدر است؟

دوره نقاهت هموروئید یا بواسیر با توجه به شرایط فردی هر شخص متفاوت است. اکثر افراد تا بهبودی نسبی به یک تا دو هفته زمان نیاز دارند. در این دوران باید مراقبت‌ های بعد از عمل هموروئید و نکات لازم را مو به مو انجام دهید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید. در این صورت تا چند هفته بعد از عمل به صورت کامل بهبود خواهید یافت. مهم‌ترین مشکلی که بعد از آن پیش می‌آید و روی بهبودی تاثیر می‌گذارد، وجود درد است که تا حد زیادی با مسکن کنترل می‌شود.
مدت زمان دوره نقاهت پس از جراحی به نوع تکنیک عمل نیز بستگی دارد. اگر پزشک از تیغ برای این کار استفاده کند، پس از آن نیاز به بستری خواهید داشت که معمولا یک روز طول می‌کشد. پس از آن هم تا چهارده روز باید دوران نقاهت را سپری کنید. اما جراحی هموروئید با لیزر دوره نقاهت کمتری خواهد داشت.

درمان هموروئید چقدر طول میکشد؟

مدت زمان درمان هموروئید به نوع و شدت آن بستگی دارد.

هموروئیدهای خفیف با تغییرات در رژیم غذایی و استفاده از داروهایتجویزی متخصص بهبود مییابند. این نوع درمان اغلب چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. اگر هموروئید شدید تر باشد بسته به تشخیص و صلاحدید متخصص بیماری های نشیمنگاهی به درمان‌های بیشتری از جمله تزریق یا درمان‌های غیرجراحی و یا حتی جراحی نیاز خواهد بود که بهبودی کامل در این وضعیت از چندین هفته تا چندین ماه بسته به وضعیت بیمار طول خواهد کشید.

عوامل تاثیرگذار بر دوره نقاهت عمل هموروئید

عوامل تاثیرگذار بر دوره نقاهت عمل هموروئید

1- داروها

داروهایی که پزشک تجویز کرده باید به صورت مرتب بعد از عمل مصرف شوند. اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، تمامی قرص‌ها را طبق دستوری که روی جلد آن‌ها وجود دارد مصرف کنید. گاهی اوقات در کنار داروها، داروی ضد درد نیز تجویز می‌شود که نباید آن را به تنهایی بخورید. بهتر است قبل آن کمی معده خود را پر کرده و سپس آن را مصرف کنید. بعد از غذا بهترین تایم برای خوردن این دارو خواهد بود.

2- رژیم غذایی

بعد از جراحی هموروئید بهتر است تا جایی که می‌توانید آب بنوشید که حداقل مقدار آن 8 لیوان در روز خواهد بود. اگر احساس استفراغ، تهوع و یبوست دارید می توایند استفاده از مایعات شفاف مانند آب میوه را افزایش دهید. از مصرف غذاهایی مانند محصولات منجمد، لبنیات، گوشت قرمز و غذاهای فست فود اجتناب کنید. محصولات کربوهیدرات دار و قندی که شامل شیرینی و پاستا می‌شوند باید محدود شوند. به جای این مواد، از سبزیجات و میوه‌های زیاد استفاده کنید.

3- پانسمان

برای جلوگیری از عفونت بهتر است پانسمان را تا روز بعدی نگه داشته و سپس آن را بردارید. برای کنترل ترشحات یا موارد دیگر می‌توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید که همان هم باید مرتبا عوض شود.

✍️ بیشتر بدانید:‌ عوارض عدم درمان بواسیر هموروئید

4- رعایت بهداشت عمومی

اگر حس می‌کنید که برای حمام کردن به مشکل بر می‌خورید، بهتر است قبل از جراحی یک بار دوش بگیرید. به هر حال اگر این کار را نکرده اید بهتر است برای حمام کردن یک روز صبر کرده و بعد به حمام بروید.

چند روز بعد از عمل هموروئید میتوان رابطه داشت؟

مدت زمان مناسب برای اجتناب از رابطه جنسی بعد از عمل هموروئید به نوع جراحی و وضعیت فرد بستگی دارد. اگر جراحی سنتی هموروئید برای شما انجام شده توصیه می‌شود 4 تا 6 هفته بعد از عمل از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. اگر ار روش های کم تهاجمی مثل لیزر برای درمان شما استفاده شده باشد، بنابر صلاحدید جراح متخصص خود ممکن است بتوانید زودتر یعنی در حدود 1 تا 2 هفته پس از عمل، سکس داشته باشید.

طول درمان بعد از عمل هموروئید

طول درمان و دوره نقاهت جراحی بواسی در روش هموروئیدکتومی یا همان جراحی سنتی چیزی حدود ۲ تا ۴ هفته و است در این مدت ممکن است درد و ناراحتی وجود داشته باشد که با داروهای مسکن قابل کنترل است. اگر درمان شما با لیزر یا باندینگ هموروئید پیش رفته باشد در خوشبینانه ترین حالت ممکن در عرض 1 تا 2 هفته به بهبودی کامل خواهید رسید و عوارض جانبی کمتری را تجربه خواهید کرد.

برای بهبود سریع‌تر بعد از عمل هموروئید چه کنیم؟

  • از خوردن غذاهای پر ادویه خودداری کنید، زیرا ممکن است هموروئید را تشدید کنند.
  • هنگام رفتن به دستشویی هیچ گاه زور نزنید.
  •  روی بالشتک طبی مخصوص بنشینید.
  • غذاهای پرفیبر به بهبودی شما کمک می‌کنند.

✍️ بیشتر بدانید: لیزر هموروئید در مطب سرپایی

بایدها و نبایدهای بعد از عمل لیزر هموروئید

بالاتر به شرایط احتمالی بعد از جراحی سنتی هموروئید اشاره کردیم. حال درباره محدودیت ها والزامات لیزر هموروئید نکاتی را بیان خواهیم کرد. عمل لیزر برای هموروئید در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است. اگر پزشک شما این روش را انتخاب می‌کند، بهتر است برخی از نکاتی که در ادامه عنوان خواهد شد را به خاطر بسپارید و برای سپری کردن دوره نقاهت آسوده تر رعایت آن ها را در اولویت درمان خود قرار دهید:

+ بایدهای بعد از جراحی لیزر هموروئید

استراحت بعد از این جراحی بسیار مهم است و تا جای ممکن نباید با پانسمانی که دارید جابجا شوید. در عوض بهتر است از لگن آب گرم استفاده کنید. سوپ‌ها راهی بسیار ایده آل برای جلوگیری از یبوست به حساب می‌آیند.

+ نبایدهای بعد از جراحی لیزر هموروئید

بلافاصله بعد از عمل حق رانندگی کردن ندارید و این کار را می‌توانید دو روز بعد از عمل شروع کنید. داشتن رابطه جنسی بعد از عمل هموروئید تا چند هفته ممنوع است. ورزش‌های سنگین به هیچ عنوان بعد از عمل توصیه نمی‌شوند و اگر به آن خیلی علاقه دارید، می‌توانید در روز پنجم کمی فعالیت‌های سبک مانند پیاده روی انجام دهید.

پیگیری درمان هموروئید با جراح متخصص دکتر بتول طاهری

در بسیاری از جراحی‌ها تا چند روز بعد به کنترل و معاینه پزشک نیاز دارید. این امر در دوره نقاهت عمل هموروئید نیز وجود دارد. جراح می‌تواند پانسمان را بررسی کرده و روند بهبود زخم را چک کنند. همچنین جلوگیری از برخی عوارض بسیار مفید بوده و وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشد. دکتر بتول طاهری با ۲۴ سال سابقه تخصصی در درمان هموروئید بواسیر بخصوص لیزر هموروئید میتوانند در انتخاب روش درست درمانی کاملا شما را راهنمایی کنند.

*~ سوالات متداول درباره دوره نقاهت عمل هموروئید ~*

میانگین زمان لازم برای سپری کردن دوران نقاهت عمل هموروئید چقدر است؟

معمولا دو تا چهار هفته برای بهبودی کامل مورد نیاز است. بسیاری از عوارض تا هفته دوم از بین می‌روند.

در دوران نقاهت انتظار چه عوارضی را می‌توان داشت؟

خونریزی، تورم و درد از جمله علائمی هستند که پس از جراحی هموروئید به وجود می‌آیند.

در چه صورت در دوران نقاهت عمل هموروئید باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن خونریزی و درد بیش از حد، تب و مشکل در ادرار کردن بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط